První konstrukce vozů byly ze dřeva

Dříve, než se začaly vyrábět automobily, v 50. - 60. letech minulého století, se používaly různé dřevěné vozy. Vozy, pomocí kterých se přepravovalo zboží, ale i lidé. Prvopočátek těchto vozů je datován v Egyptě a později v Řecku a v Římě. Do dalších zemí se pak dostaly tyto čtyřkolové vozy až v 8. století. Další rozvoj těchto vozů se uskutečnil v 15. Století, kdy se začaly vyrábět speciální vozy, které byly určené pro konkrétní převozy věcí a především lidí. Tyto vozy pro lidi se začaly nazývat kočáry, a vyráběly se jak se dvěma koly, tak i se čtyřmi koly. Vozy, které měly čtyři kola, byly stabilnější. Vyráběly se jak otevřené, tak i uzavřené vozy, ve kterých se příjemněji cestovalo na delší cesty, a především v zimě, v dešti nebo v horku. Lépe chránily lidi, kteří s nimi jeli. Kvalitnější a příjemnější vozy s polstrováním se začaly vyrábět až během 17. století, kdy existovaly vozy speciálně upravené a vyzdobené pro krále nebo církevní hodnostáře. V 19. Století se pak začaly zmenšovat kola, přidaly se kovové pružiny, aby byla jízda ve vozech příjemnější. Vznikly také vozy, kterým se říkalo dostavníky. Ty sloužily k přepravě poštovních zásilek i lidí na větší vzdálenosti. Díky výrobě vozů se dařilo právě tzv. kolářství, kde koláři vyráběly dřevěné kočáry, vozy, saně, trakaře a kola, které potom kováři okovaly. Jakmile se v polovině minulého století začala vyrábět auta, jak je známe ještě dnes z různých výstav a přehlídek tzv. veteránů, začala se výroba kočárů snižovat. Výhoda kočárů byla, že nemuseli být sklady náhradních autodílů. V dnešní jsou umístěny různé vozy a kočáry v zámcích a na různých výstavách. Několik kočárů je ještě funkčních, jsou používány na projížďky centrem měst, na svatby a různé akce.

Publikováno: 13. 01. 2012

Kategorie: O dřevě